Piia Ristilä: ”Omat kokemukset tuovat opetukseen uutta kulmaa”

Eurajoen kristillisen opiston Fysioterapian ja hieronnan linjan opettaja ja linjanjohtaja Piia Ristilä on kulkenut mielenkiintoisen tien nykyiseen toimeensa. Ristilä nimittäin opiskeli aikanaan opistossa samaisella linjalla, jota hän tätä nykyä opettaa.

– Tässä työssä yhdistyy kaikki se, mitä olen entisessä työelämässäni tehnyt. Täällä korostuvat vuorovaikutustaidot ja ihmisten kohtaaminen ihmisinä. Saan olla ihmisten kanssa tekemissä ja jakaa omien kokemusteni ja koulutusteni kautta saamaani oppia, Ristilä kertoo.

Ennen nykyistä ammattiaan Ristilä työskenteli vientikaupan, myynnin ja asiakaspalvelun parissa. Hän työskenteli Helsingissä samaan aikaan kun muu perhe asui kotikaupungissa Porissa.

– Olin tehnyt ensin töitä yrittäjänä perheyrityksessä, jonka jälkeen asiakaspalvelutyötä isossa suomalaisessa yrityksessä. Kaipasin vaihtelua ja halusin etäisyyttä entiseen työhöni. Suoraan sanottuna uuvuin, mutta sitä kautta löysin itselleni oikean alan.

Tuo ala löytyi pienen hengähdystauon aikana. Ristilä aloitti fysioterapian ja hieronnan opiskelut Eurajoella syksyllä 2015.

 – Isoäitini oli nähnyt lehdessä koulutuslinjan mainoksen. Hän vinkkasi, että tässä voisi olla minulle sopiva ammatti. Olin itsekin ajatellut alaa aiemmin, joten päätös oli helppo tehdä.

 Samaan aikaan hän opiskeli ravintovalmentajaksi Tampereella ja täydensi osaamistaan Kasvatustieteen perusopinnoilla Eurajoella avoimen yliopiston kautta.

 – Halusin tehdä töitä ihmisten parissa. Olin tehnyt asiakaspalvelutyötä 14-vuotiaasta asti, mutta halusin keskittyä henkilökohtaisemmin ihmisiin ja heidän hyvinvointiinsa. Kaikki nämä opiskelut tuntuivat todella omalta.

 Oppia hän on kartuttanut opiskelemalla työnsä ohessa elämäntaidon valmentajaksi eli positiivisuus, psykologia ja vuorovaikutustaitoja Helsingissä.

 – Näitä taitoja käytän päivittäin valmentaessani opiskelijoita. Parasta tässä työssä onkin se, että saa hyvällä tavalla jättää jälkeensä jokaiseen nuoreen. He tulevat tänne hakemaan itseään vuodeksi ja jokainen heistä lähtee täältä huomattavasti itsevarmempana, Ristilä hymyilee.

 Tie opiskelijasta opettajaksi

 Oman fysioterapian ja hieronnan opiskeluvuoden jälkeen Ristilä hankki itselleen tutkintopaikan Savonlinnasta.

 – Olin opiskellut vuoden Eurajoella ja halusin, että saisin siitä mahdollisimman ison hyödyn. Savonlinnassa, Ammattiopisto SAMIedussa, osoitin kolmella vaaditulla näytöllä taitavani koulutetun hierojan vaatimukset.

 Kun lukukausi tuli päätökseen keväällä 2016, valmistui Ristilä samalla ravintovalmentajaksi. Tuolloin idea opettajaksi siirtymisestä nousi esiin Hanna Turusen ajatuksesta.

 – Hanna sanoi, että minulla olisi hyvät taidot opettajaksi, koska olin tehnyt niin paljon töitä ihmisten kanssa. Hieman sen jälkeen Hanna ja rehtori Mirja Vuoristo kutsuivat minut tuntiopettaksi fysioterapian ja hieronnan linjalle, Ristilä taustoittaa.

 – Opetin ensin syksyllä ravitsemusta, jonka jälkeen lähdimme kehittämään fysteri-linjaa. Rakensimme sen niin, että opintovuoden jälkeen jokaisella on mahdollisuus käydä suorittamassa näytöt Savonlinnassa samassa ammattiopistossa, jossa itse kävin.

 Tätä kautta fysioterapian ja hieronnan opinnoista kasvoi ammatillinen tutkinto. Opintojen sisältö suoritetaan Eurajoen kristillisessä opistossa ja näytöt annetaan SAMIedussa.

 – Sen jälkeen meiltä on valmistunut jo kolme ryhmää ammattitutkintoon. Tämä yhdeksän kuukauden jakso on kova, sillä sen aikana suoritetaan opinnot, valmentaudutaan ammattikorkeakoulun pääsykokeisiin ja käydään antamassa näytöt. 

 

Työhön tai jatko-opintoihin - vaihtoehtoja riittää

 Omat opintonsa ammatilliseksi opettajaksi Tampereen Ammattikorkeakoulusta Ristilä sai valmiiksi kuluvan vuoden tammikuussa. Hänellä on selkeä näkemys siitä, kenelle fysioterapian ja hieronnan opinnot parhaiten soveltuvat.

 – Tämä ala on omiaan sellaisille henkilöille, jotka haluavat auttaa toisia ihmisiä. Tällöin esimerkiksi energisyys ja sosiaalisuus ovat avainasemassa. Yhdeksän kuukauden opiskelut tarjoavat hyvän mahdollisuuden kokeilla, onko tämä ala se oma juttu vai ei, Ristilä muistuttaa.

 Jos kokee alan omakseen, tarjoavat opinnot vahvistusta taitojen kehittämisessä erilaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa ympäristöissä.

 – Mehän työskentelemme paljon esimerkiksi kehitysvammaisten ja iäkkäämpien ihmisten kanssa. Pyöritämme omaa hierontaklinikkaa, jossa käy jatkuvasti kaiken ikäisiä ihmisiä 10-vuotiaasta aina 90-vuotiaaseen asti, ja se monipuolisuus on suuri rikkaus.

 Fysioterapian ja hieronnan opinnot etenevät tutkinnon perusteiden mukaan. Ne pitävät sisällään runsaasti sekä käytännön että teorian opetusta.

 – Opiskelemme paljon anatomiaa ja fysiologiaa. Käymme esimerkiksi läpi, että mitä fysiologisia vaikutuksia milläkin asialla on ihmiseen ja hänen hyvinvointiinsa. Kaikki nämä asiat harjoitellaan käytännössä muun muassa hieromalla erilaisilla tekniikoilla.

 Linjalla opettaa Ristilän lisäksi fysioterapeutti Tuure Vanha-Rauvola.

 – Tuurella on enemmän sellainen fysioterapeutin näkökulma, kun taas minä olen koulutettu hieroja, jolla on kokemusta opiskelijana tästä samaisesta linjasta. Meidän osaamisemme täydentävät hyvin toisiaan.

 Fysioterapian ja hieronnan linja sopii esimerkiksi peruskoulunsa päättäneelle, vuorotteluvapaalla olevalle ja uutta alaa etsivälle. Yhdeksässä kuukaudessa saa opiskeltua itselleen ammatillisen tutkinnon.

 – Osa työllistyy kunnalliselle puolelle, toiset taas yksityiselle sektorille. Jotkut päättävät ryhtyä yrittäjäksi ja jotkut taas jatkavat opintojaan hyvinvoinnin alalla. Vaihtoehtoja on siis useita.

 Itsensä kehittäminen vaatii rohkeutta

 Ristilä kertoo monen nuoren löytäneen opistolla opinnoilleen uuden suunnan. Harvan opinnot loppuvat fysioterapian ja hieronnan linjaan.

 – Suurin osa opiskelijoistamme tulee valmentautumaan vuodeksi jatko-opintoja varten. He saavat yhdeksän kuukauden aikana ammatillisen tutkinnon, jonka avulla on helppo lähteä jatkamaan opintoja.

 Opiskelijat ovat kuvailleet opintoja monipuolisiksi ja tiedollisesti antoisiksi. Ristilä painottaakin, että mitä rohkeammin lähtee mukaan uusiin juttuihin, sitä paremmin voi kehittää itseään.

 – Nuoret ihmiset tarvitsevat heittäytymistä, ja me tarjoamme heille siihen mahdollisuuden samalla kun he kouluttautuvat ammattiin. Työskentely erilaisten ihmisten kanssa laajentaa sitä, miten maailman näkee.

 Moni kehuu myös monikulttuurista opiskeluympäristöä.

 – Meillä opiskelee maahanmuuttajia ja kansainvälisen vaihdon harjoittelijoita. Opiskelijat ovat hyvä tiivis joukkue motivoituneita ja avoimia yksittäisiä ihmisiä, jotka tukevat toisiaan.

 Hyvä ilmapiiri heijastuu kaikesta ja kaikkeen.

 – Tämä on paras työpaikka, missä minä olen koskaan ollut. Olen aiemmissa työpaikoissani nähnyt sen, mitkä ovat niin sanotut liike-elämän kovat arvot. Tämä on sille täydellinen vastakohta, Ristilä sanoo.

 – Luonnon ympäröimä idyllinen kartanomiljöö ja yhtenäisen arvomaailman omaava työyhteisö luovat mielestäni ainutlaatuisen ympäristön oppia ja kehittyä.

Tutustu koulutustarjontaamme